Автор: Аксёнова Ольга Владимировна
Должность: учитель английского языка
Учебное заведение: МАОУ города Иркутска гимназия №2
Населённый пункт: город Иркутск, Иркутская область
Наименование материала: методическая разработка
Тема: "Книги в нашей жизни""
Раздел: полное образование
Технологическая карта урока учителя Аксеновой Ольги Владимировны
Предмет: Английский язык
Класс: 7 МАОУ города Иркутска гимназии №2
Тема урока: «Книги в нашей жизни»
УМК «English 7» О. В. Афанасьева, И. В. Михеева
Тип урока: комбинированный
Цель урока: развитие коммуникативных навыков по теме
Планируемые результаты:
- предметные: систематизировать, обобщить лексику по теме «Удовольствие от чтения»;
формировать практические умения использовать полученные знания; совершенствовать
навыки изучающего чтения, аудирования и устной речи по теме «Удовольствие от чтения».
- метапредметные: формировать у учащихся способности к систематизации ранее
приобретенных знаний; формировать У. Делать выводы,извлекать нужную информацию из
текста, освоить У. Работать в группах, паре и индивидуально; формировать У. Излагать свои
мысли в устной и письменной форме.
- личностные: воспитывать организованность, развивать внимание, языковую догадку,
логическое мышление, творческое воображение; формировать потребности и способности
понимать, интересоваться, продемонстрировать потребность к коллективному творчеству,
сотрудничеству, умение самостоятельно работать, организовывать свой труд в классе и дома;
развивать психические процессы и функции: внимание, зрительная и слуховая память,
мышление, качество ума (самостоятельность, логичность), творческое воображение.
- межпредметные связи: литература, страноведение, история.
№ Этап урока
Учитель
Ученик
УУД
Время
1.
Организационный
момент
Цель этапа:
организация
учащихся к работе
Good morning, boys
and girls. I'm glad to
see you. How are
you? What date is it
today?
Do you remember the
topic of our unit?
Личностные
2.
Создание
проблемной
ситуации
Children, look at this
screen.
What can you say
about it?
(на экране
диаграмма
показывающая в
процентах, как
учащиеся данного
класса читают
книги)
What are we going to
deal with?
What do you think
-учащиеся
отвечают,
анализируют
диаграмму на
экране
-учащиеся
называют тему
Личностные
Результативные
we are going to speak
about?
3.
Постановка цели
урока
So, to speak about
books we are going
to...
P1,P2,P3
-учащиеся
добавляют
используя
словарь целей:
to practice reading
to remember
to speak
to learn
to recollect
to find the
information
to discuss
to find out
we are going to...
we will...
(Learn about...
Recollect the rule
Find the
information)
Регулятивные
Личностные
-умение ставить
задачи на основе
того, что известно и
того что еще не
известно
4.
Постановка
проблемной
ситуации
We are going to
speak about books.
What idea can you
suggest with the
word “book”?
What do you
associate with this
word?
Lera, what is a book
for you?
P1, P2, P3...
(paper from end to
end, pages,
pictures, helper in
self-education, a
wonderful source,
knowledge,
people, friends,
stories, library)
- ответ
индивидуальный
Познавательные
Личностные
5.
Основная часть
урока
What do you know
about books? You
have 15 seconds to
think
(на доске схема)
book
kind editor
characterictic
library author
Could you tell us.
There are a lot of
quotations and
P2 (ответ
учащихся)
- There are
different kinds of
books
- Good books can
be...
- Bad books can
be...
Коммуникативные
(умение
организовывать
совместную
деятельность с
учителем и
одногруппниками)
proverbs of famous
people and wise
people about books
reading
Do you know some
of them?
Look at the screen,
please. There is one
of them
Take card №2.
I would like you to
know more
quotations and
proverbs about
books...
Some of them are
mixed.
Make up sentences
and translate them.
Work in pair.
Карточка №2.
What do you think
have you done this
task well?
Have you done
everything from this
task.
Who can say about
the main idea of these
phrases
I see you have made
this exelent well
(оценка учителя)
- we don't know,
but I want to know
these quotations
and proverbs
- учащиеся
читают и
переводят
высказывания
- учащиеся в
парах составляют
высказывания
великих людей и
пословицы
I can not live
without books
P1: Yes, we have
done everything
well. (учащиеся
оценивают этот
вид работы)
P1: I think books
play an important
rule in people's life
6.
Самостоятельная
работа с текстом
Цель этапа: узнать
информацию об
Children, where can
you take borrow
books for reading?
Do you know what
- from
school/library/loca
l library...
- No, I don't know,
Познавательные
Коммуникативные
известных
библиотеках мира
the word “library”
means?
So, the word
“library” comes from
the Latin word
“liber”,
meaning...book.
This information
interesting for you, is
not it?
To learn about
libreries
I would like you to
read.
Open your books p.
172. Read the last
two paragraphs.
Work in groups.
Read attentively and
do ex.
Have you finished
reading and doing ex.
What do you think
have you done it
correct?
Let start to check up!
Say what new things
you have learnt from
this text.
Look at the screen!
There are some
pictures of the great
libraries of the
Now you know
perfectly how they
look like
But I would like to
know this
information
- This information
is interesting for
me.
- учащиеся
читают текст,
выполняют
задание к тексту
в группах.
- ответы
учащихся
P1, P2, P3...
- I have learnt...
It was interesting
to know that...
- учащиеся
просматривают
виды библиотек
мира
7.
Рефлексия
I'm sure, you like to
read!
Let express your
emotion about
reading books with
these colourful cards.
- на партах лежат
карточки
красного, синего,
желтого цвета
Познавательные
Регулятивные:
оценка того что уже
освоено, осознание
качества и уровня
усвоения
Коммуникативные
In what colour do
you imagine your
reading?
Speak about special
things of books.
P1: I prefer to read
paper books/books
from the monitor
of the computer.
P2: I like to hold
books in my
hands.
P3: As for me, I
read for
pleasure/entertaini
ng.
I see my reading
in...colour
because...
8.
Заключение
We are at the end of
our lesson. I hope
you understand, that
without books our
life is empty and
boring.
- Read books, enjoy
them and think.
- Your marks are...
- The homework is to
prepare the
information about
books you have read
and read.
- Look at the cards
and give amark to
your work
- Don't forget to write
your names.
- учащиеся
заполняют лист
самооценки
Приложение 1.
Good books can be:
Bad books can be:
interesting
exciting
boring
enjoyable
fascinating
badly-written
entertaining
fast-moving
slow-moving
original
powerful
unoriginal
amusing
true-to-life
heavy-going
funny
well-written
depressing
witty
easy to read
shallow
Приложение 2.
Make up sentences and translate them.
1. I / live / can not / reading / without. (Thomas Jefferson)
2. Are / words / voice / the / heart / of the. (Confucius)
3. Reading / a basic tool / is of a good life / in the living. (Mortimer J. Adler)
4. A book / a garden / is / in the pocket / carried. (Chinese proverbs)
5. A room without books is a body without a soul.
6. Choose an author as you choose a friend.
7. Tell me what you read and I will tell you what you are.
8. Don't judge a book by it's cover.
9. Reading is to the mind what exercise is to the body.
Приложение 3.
They are different kinds of books:
a novel
a classic
a historical novel
a detective story
a war novel
a love story
an adventure novel
an adventure story
a romance
a folktale
a fairy tale
a short story
a science fiction book
a humorous story
a biography
a horror story
an aughtobiography
a travel book
Приложение 4.
Словарь Целей
To learn
To study
To recollect
To understand the information
To find the information
To discuss
To practice reading
The theme
Find out
узнать
изучить
повторить
понять информацию
найти информацию
обсудить
практиковаться в чтении
тема
выяснять
We are going to/
We will
Learn about
study...
Recollect the rule
Find the information
Discuss...
Practice reading
THE INTERVIEW OF READING BOOKS
0
10
20
30
40
50
60
70
80
90
100